Pred cestou si nezabudnite dohodnúť rýchlu servisnú prehliadku vozidla a preveriť platnosť STK a EK. Okrem toho si skontrolujte aj platnosť povinného zmluvného poistenia vášho vozidla. To vás chráni v prípade nehody, ktorou ste spôsobili škodu na cudzom vozidle, majetku alebo zdraví. Doklad o platnom PZP sa nazýva biela karta. Overte si, či zahŕňa všetky krajiny, kam cestujete. Ak by to tak nebolo, v prípade poistnej udalosti v krajine, ktorá je vo výluke, by ste nemali nárok na poistné plnenie. Apelovať na platnosť PZP je dôležité najmä kvôli vašej ochrane. Vo výnimočných prípadoch sa môže stať, že kvôli dvom nezaplateným dňom v prípade škody, si bude poisťovňa od účastníka, ktorý nehodu spôsobil nárokovať dokonca až 100% – tné plnenie. Je to samozrejme skôr ojedinelý prípad, nakoľko v takýchto prípadoch poisťovňa berie do úvahy počet nezaplatených dní, ako aj platobnú disciplínu klienta. Je však určite dobré mať povinné zmluvné poistenie pred cestou v poriadku.
Prípady, kedy vzniká škoda na vašom vozidle, či už vlastnou vinou, počasím alebo inou neočakávanou okolnosťou, rieši havarijné poistenie. Pokiaľ havarijné poistenie nemáte, škodu, ktorú ste si zavinili na vlastnom vozidle budete musieť hradiť v celom rozsahu sami.
Podľa našich skúseností vodiči často zabúdajú na veľkú pomoc pri poistnej udalosti, akou je asistenčná služba k PZP alebo havarijnému poisteniu. Tá vie v prípade potreby vybaviť odťah vozidla či právnu pomoc. Nebojte sa preto o ňu požiadať. Okrem toho, vám asistenčná služba vie zabezpečiť príjazd servisného technika či pomôcť s ubytovaním. K týmto službám naopak nespadajú náklady na náhradné diely a tiež, pokiaľ sa rozhodneme nechať si auto opraviť v zahraničnom servise, náklady na opravu vám budú preplatené podľa prepočtu priemernej sumy za opravu na Slovensku, ktorá sa môže od cien v zahraničí líšiť. Väčší rozsah asistenčných služieb si viete dojednať aj s cestovným poistením prostredníctvom rozšírenej asistencii k autu. Číslo asistenčnej služby vašej poisťovne majte preto vždy po ruke. V prípade rečovej bariéry pri riešení poistnej udalosti môže dôjsť k nedorozumeniu, preto pokiaľ ste nútení podpísať dokumenty, ktorým nerozumiete a tlačí vás do toho privolaná policajná hliadka, pokojne k podpisu pridajte poznámku, že obsahu, ktorý podpisujete, nerozumiete.
Aj keď sa to zdá byť samozrejmé, z našich skúseností vieme, že veľa ľudí zabúda poistnú udalosť v zahraničí nahlásiť do zákonnej lehoty 30 dní od jej vzniku. Ďalšou chybou, ktorá vedie k problémom s poistným plnením je, že klient si vyberá svoje postenie na základe ceny poistenia a tým krytie pri jeho poistnej zmluve nemusí byť dostatočné. Nie vždy je dobré riadiť sa len podľa ceny, ale podľa toho čo vám daná poisťovňa a zvolený balík ponúka. Na trhu je množstvo produktov, ktoré vám vedia poskytnúť presne to, čo potrebujete. Pokiaľ sa v nich neorientujete, požiadajte o pomoc svojho finančného sprostredkovateľa. Ten vám bude nápomocný nielen pri výbere poistenia, ale aj v prípade, že sa vám či už doma na Slovensku alebo v zahraničí stane poistná udalosť.
Článok je prevzatý zo stránky www.finportal.sk so súhlasom autora